Veel bedrijven kiezen tegenwoordig voor linkbuilding als onderdeel van hun digitale marketingstrategie. Linkbuilding is er namelijk op gericht om meer kwalitatieve en relevante links naar de website te krijgen. Maar waarom is link building goed voor de online vindbaarheid van jouw bedrijf? In deze blog behandelen we 5 voordelen van linkbuilding.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is een strategie binnen SEO die gericht is op het verkrijgen van kwalitatieve links naar een website. Het doel hiervan is zowel het vergroten van de autoriteit van een website als het verbeteren van de positie in de zoekmachineresultaten. Linkbuilding zorgt ervoor dat zoekmachines zoals Google, je website als waardevoller zal beschouwen. Links vormen een soort erkenning voor betrouwbaarheid en autoriteit. Wanneer een website een groot aantaal hoogwaardige links verzamelt, vergroot dit de kans dat zoekmachines deze site als relevant en waardevol beschouwen. Dit kan op zijn beurt leiden tot een verbeterde positie in zoekresultaten, aangezien zoekmachines de mate van verbondenheid met andere betrouwbare bronnen zien als een indicator van de waarde en geloofwaardigheid van de betreffende website.
Voor wie is linkbuilding?
Linkbuilding is relevant voor verschillende soorten entiteiten en professionals die een online aanwezigheid hebben en streven naar betere zichtbaarheid in zoekmachine resultaten. Het is echter belangrijk op te merken dat link building op een ethische en duurzame manier moet worden benaderd. Zoekmachines waarderen kwalitatieve en relevante links, en het gebruik van misleidende praktijken kan nadelige gevolgen hebben voor de online zichtbaarheid. Het doel van linkbuilding is om waarde toe te voegen aan het web door middel van informatieve en relevante content.
De 5 voordelen van linkbuilding
Aan link building zitten veel voordelen verbonden, wij hebben 5 voordelen van link building voor je op een rijtje gezet:
- Toename van web-autoriteit:
Linkbuilding draagt bij aan het opbouwen van de autoriteit van je website. Wanneer er gerenommeerde websites naar jouw website linken, geeft dit een signaal aan zoekmachines dat jouw content waardevol is. Dit kan leiden tot een hogere mate van vertrouwen vanuit zowel zoekmachines als webbezoekers. - Meer verkeer naar de website:
Kwalitatieve links zorgen niet alleen voor een betere SEO, maar ook voor meer verkeer naar je website. Bezoekers die op deze links klikken, kunnen potentiële klanten worden, waardoor de zichtbaarheid en het bereik van je bedrijf toenemen. - Concurrentievoordeel:
In concurrerende markten kan een effectieve linkbuildingstrategie een verschil maken. Het helpt niet alleen om beter zichtbaar te zijn in zoekmachines zoals Google, maar het plaatst je bedrijf ook als een autoriteit binnen de branche. - Versterking van de merkreputatie:
Het bezitten van links vanuit website met een goede reputatie, kan ook de merkreputatie van jouw website verbeteren. Het suggereert dat anderen in de branche jouw website/ bedrijf als een waardevolle bron beschouwen en dit draagt op een positieve manier bij aan het imago van je bedrijf. - Hogere positie in de zoekmachine:
Eén van de belangrijkste redenen dat bedrijven met linkbuilding starten is het verbeteren van de positie in zoekmachines. Google beschouwd links als aanbevelingen en gebruikt het als een belangrijke factor bij het bepalen van de relevantie en autoriteit van websites. Hoe meer hoogwaardige links er naar je website verwijzen, des te hoger je in de zoekresultaten kan worden gerankschikt.
Whitelabel linkbuilding
Heb jij een marketingbureau en is er vanuit jouw klanten vraag naar linkbuilding, maar kan je dit zelf (nog) niet aanbieden? Dan kan je kiezen voor whitelabel linkbuilding, hierbij geef je deze dienst uit handen aan een ander bureau zoals Whitelabel-marketing, maar lever je de service wel onder de naam van je eigen marketingbureau.
Dit type marketing is ideaal voor als jouw bedrijf expertise nodig heeft op het gebied van link building, maar niet de middelen of de wens heeft om dit zelf te beheren. Het stelt je in staat om schaalbare link building oplossingen aan te bieden aan je klanten zonder zelf de volledige infrastructuur en expertise voor link building te hoeven opbouwen.
Ook interessant: